decor
decor

Використання Big Data для звільнення співробітників фінтех-компанії спричинило етичну дискусію

< Назад
Використання Big Data для звільнення співробітників фінтех-компанії спричинило етичну дискусію

09.08.2021

Розрбник платіжних рішень Xsolla звільнив п’яту частину співробітників за неефективність – начебто, завдяки big data. Засновник компанії Олександр Агапітов заявив Forbes, що ухвалив кадрові рішення після аналізу великих даних.

4 серпня російськомовний сегмент соцмереж сколихнув скріншот повідомлення топ-менеджера, в якому він звільняє 150 працівників. Причина – вони начебто продемонстрували “незалученість” і низьку продуктивність під час віддаленої роботи. Керівник обґрунтував своє рішення аналітикою великих даних – мовляв, дослідження дій працівників на їхніх комп’ютерах в робочих сервісах та месенджерах виявило низьку увагу до робочих задач. 

Утім, фахівці вважають, що ухвалювати подібні рішення, грунтуючись на великих даних – не краща політика.

“Кейс вкрай неправильного використання big data в HR, просто показовий кейс. Відразу скажу, я нічого не маю проти використання big data в HR. Найчастіше, це корисно і чудово. І дуже ефективно Але тільки якщо big data не порушує права та свободи співробітників. І тут відмовка “тебе звільнив робот” не пройде – тебе не робот звільнив, а, порушуючи купу всього, їм прикрився фаундер”, – зазначила кадрова фахівчина Альона Владімірская.

Вона переконана, що вимірювати продуктивність співробітників за допомогою аналітики великих даних – як-от, часу в мережі і залученості, а не оцифрованими результатами роботи – “як мінімум несучасно, але і вкрай неефективно”. Замінювати рев’ю результатів роботи на моніторинг активності співробітника нерозумно, наголошує вона, тоді як аналізувати особисті профілі та дані, що виходять за діапазон робочих систем, роботодавцю незаконно. 

Великі дані справді дозволяють зібрати інформацію для кадрових рішень, визнає керівниця напрямку big data IT-компанії КРОК Христина Проскуріна. Але і ошукати систему такої бізнес-аналітики досить просто, певна вона: “Big data здатна надати достатню кількість інформації для прийняття управлінських рішень в цій сфері, скільки часу читав конкретний документ, скільки часу, наприклад, писав якусь конкретну статтю. Але і обдурити систему досить легко: відкриваючи документ, можна на клавіатуру покласти, наприклад, книгу, і цифра або буква будуть друкуватися, поки не закінчаться аркуші”.

Керівна партнерка рекрутингової агенції CNA International IT Влада Лященко також назвала ситуацію з масовими звільненнями за результатами аналізу big data нестандартною.

“В принципі, кожна компанія сама для себе вирішує, з якої причини розпрощатися зі співробітником. По-хорошому, напевно, варто було б спочатку поспілкуватися з колегами і повідомити їх заздалегідь, що вони недостатньо приділяють часу якомусь проєкту, згідно з даними аналітиків”, – зазначила вона в коментарі highload.today.

Лященко наголосила, що ставиться неоднозначно до бізнесу, який спирається більше на людино-години, ніж на результат. Спираючись на книгу “Міфічний людино-місяць”, фахівчиня додала, що людина продуктивна близько чотирьох-шести годин на добу. Решту часу вонавсе одно відволікається і втрачає фокус: від кави та перекусів до перерви на спорт чи соцмережі. 

Сам глава Xsollа заявив пізніше, що дані, на підставі яких були обрані співробітники для звільнення, були отримані з системи Confluence від компанії Atlassian і менеджера задач.

“У Confluence ми ділимося нашими знаннями, планами та ідеями. І є люди, які не цікавляться нашими планами та ідеями, і в принципі з ними неможливо комунікувати, так як ми всі працюємо віддалено і використовуємо ці сервіси для спілкування, а вони – ні”, – пояснив Агапітов.

На думку Агапітова, перевага віддаленої роботи в тому, що всі дії користувача оцифровані і їх можна відстежити. “Оскільки наші програми дозволяють отримувати величезний масив даних, ми можемо зрозуміти захопленість людей, їхню зацікавленість в майбутньому компанії, як вони проводять свій робочий час тощо. Є дуже активні люди, які взаємодіють і зустрічаються, а є ті, про яких в доковідні часи можна було б сказати, що вони просто не ходять на офіс”, – вважає він.

Пізніше ж Агапітов назвав основною причиною звільнень той факт, що Xsolla, штаб-квартира якої знаходиться в Лос-Анджелесі, а головний офіс розробки – у російській Пермі, перестала показувати 40-відсоткове зростання виручки.

< Назад